+420 608 967 349
info@freedivepraha.cz

VÝUKOVÁ VIDEA ZDARMA

Základy by měl vědět každý. A v češtině toho na YouTube moc nebylo. Tak jsem pro vás připravil několik instruktážních videí o základních freedivingových tématech: bezpečnost, dýchání a vyrovnávání tlaku

Videa budou přibývat. Momentálně mám rozpracovaný díl „Duck dive – efektivní zanoření“

A teď se pusťme do videí a začneme od toho nejdůležitějšího…

BEZPEČNOST PŘI FREEDIVINGU

Je spousta dobrých bezpečnostních zásad. Za mě jsou nejdůležitější dvě:

  1. Mít ve vodě parťáka
  2. Šťastný ponor

Kdo je a kdo není parťák? Co je to šťastný ponor? A jaké jsou další bezpečnostní zásady?

Každý rok umře několik lidí, protože nerespektovali tahle bezpečnostní pravidla.

Ještě jednou, hezky stručně:

Ve vodě s sebou mít vždycky parťáka. Většina smrťáků se stane lidem, co tohle podcení. Parťák musí dávat pozor a musí mít zmáknutou techniku záchrany.

Šťastný ponor je ponor, který je na pohodu. Od začátku do konce. Začíná, když se cítím ready, jdu do komfortní hloubky na tak dlouho, dokud je to příjemné a vracím se v klidu a s úsměvem. Takový ponor je uvnitř komfortní zóny. Takový ponor je velmi bezpečný. I tak je ale lepší mít parťáka. Protože nikdy nevíš…

Nehyperventilovat. Ve videu jsem téma dýchání opomněl, ale jeden z nejčastějších důvodů omdlení pod vodou je nadměrné dýchání před ponorem. Dýchejte klidně, přirozeně, normálně, spíš pomalu.

Vyndavat si šnorchl z pusy před zanořením. Šnorchl používáme na hladině. Pod vodou je to otevřená díra do vašeho těla. A to se vám nehodí. Při vynoření znesnadňuje dýchání (musíte z něj vyfouknout vodu) – ono je mnohem lepší prostě se vynořit hlavou nad vodu a začít volně dýchat.

Po každém ponoru aktivně obnovit zásoby kyslíku v krvi pomocí několika hlubokých nádechů. A zvyknout si dělat to automaticky po každém ponoru.

Mějte na hladině bóji kvůli lodím. A pokud nemáte bóji, mějte tam alespoň nafukovací kruh. A samozřejmě parťáka. Ten taky vidí, jestli jede loď a nebo ne. Bójka, kruh i parťák by měl být váš bezpečný prostor pro vynoření.

A samozřejmě, jak psal Douglas Adams ve Stopařově průvodci: DON’T PANIC! Pokud se ponor nevyvíjí dle přestav, šetři energií a soustřeď se na co nejlepší techniku plavání cestou na hladinu.

FREEDIVINGOVÉ DÝCHÁNÍ

Na freedivingových kurech se často učí hodně dechových technik vycházejících z jógy. Ti z vás, kdo jste pokročilí freediveři, je už jistě znáte. Tohle video je spíš pro začátečníky. Pamatujte si hlavně tohle:

  1. Dýchejte normálně, klidně a přirozeně. (=nehyperventilujte!)
  2. Po každém ponoru se několikrát zhluboka nadechněte.

Co je to chytrý nádech? A jak s dechem vydržet co nejdéle? A jak to trénovat?

Vaše tělo ví, jak dýchat. Dělá to 24/7 od chvíle, co jste se narodili. Právě teď máte optimálně okysličenou krev.

Shrnutí:

Před ponorem dýchejte přirozeně a klidně, NEHYPERVENTILUJTE, nadechněte se jednou a hloubku nádechu přizpůsobte hloubce ponoru a po ponoru se několikrát zhluboka nadechněte (abyste obnovili zásoby kyslíku).

Trénovat zádrž dechu je super, ale netlačte to na krev. Trápit se nemá smysl. Spíš trénujte a zvyšujte dobu vašeho komfortu. Nejde o to, jestli vydržíte pět minut v křeči, ale jestli umíte dát dvě-tři minuty pohodlně.

Cvičení 1: Dlouhé dechové cykly: Pomalý nádech – pauza – dvojnásobný výdech – krátká pauza (Např. 15s nádech -> 10s pauza -> 30s výdech -> 5s pauza …. 8 opakování)

Cvičení 2: Wonka 1: nádech -> 1:15 pauza -> 1 dech -> 1:15 pauza … 8 opakování

Cvičení 3: Wonka 2: nádech -> 20 kontrakcí* -> 1 dech -> 20 kontrakcí … 8 opakování (Tohle cvičení je hard core pro pokročilé. Má smysl, jen pokud dokážete zůstat v klidu.)

Ve vodě musíte mít vždycky parťáka. Suchá statika (na posteli, na gauči, na zemi) se dá trénovat i o samotě.

*kontrakce = mimovolní stahy bránice podobné škytavce, které jsou reakcí na vyšší CO2 v krvi v důsledku zádrže dechu.

Poznámka na závěr: Je velký rozdíl mezi „zadržovat dech“ a „nedýchat“. „(Za)držet dech“ je aktivní proces vyžadující značné úsilí. „Nedýchat“ znamená dát si pauzu, být pasivní, odpočívat. (Stig Severinsen, Breathology, 2010)

JAK VYROVNÁVAT TLAK V UŠÍCH (FRENZELOVA METODA)

Aby uši při ponoru nebolely, je potřeba vyrovnávat tlak. Takzvaně „profouknout uši“. Je několik metod, jak to dělat. V tomhle videu se podíváme na dvě z nich a řekneme si, jak to dělat dobře.

Uši vás nikdy nesmí bolet. Naučte se vyrovnávat tlak dobře. Freediving není bolestivý sport.

Shrnutí:

Zacpěte si pevně nos a foukněte, jako byste se chtěli vysmrkat. Nafoukne se vám nos a pak i uši. Ucítíte, jak vám vjede vzduch do středního ucha a jak se vám propne bubínek směrem ven. To je Valsalvův manévr.

Lepší je Frenzel: Zacpěte si nos a použijte zadní část jazyka jako píst k tomu, abyste natlačili vzduch do uší. Od krku dolů je vše uvolněné, v těle se nepohne ani sval.

Vyrovnat tlak v uších je jako být zamilovaný. Když nevíš, tak se to nestalo.

Vyrovnávat tlak pod vodou je potřeba každé 1-2 metry. Vždycky se snaž vyrovnat tlak co nejmenší možnou silou (co nejněžněji).

Je normální, pokud jde jedno ucho snáz než druhé. Pomáhá protahovat a uvolňovat krk. Je normální, pokud to hlavou dolů jde hůř. Chce to trpělivost a trénink. Pomáhá cvičit Frenzela v předklonu.

…. a na závěr ještě jedno bonusové video, pro ty, co se šnorchlováním teprve začínají:

Tohle video pusťte všem, co neumí šnorchlovat, a nebo je pro ně šnorchlování bojem o přežití.

Stručně: Zvolte si takovou masku, aby vám do ní neteklo. Šnorchl stačí úplně obyčejný a když s ním dýcháte, dýchejte v klidu, pomalu. Ploutve jsou super. Když plavete s ploutvemi, propněte kolena i kotníky a dělejte „dlouhé kroky“ jako baletka. Není to bicykl. Krčit kolena a tlačit vodu patou nefunguje.

Pod vodou na nic nesahejte a na nic nešlapejte. Na korály nešlapejte, zabíjí je to. Když máte vodu po kolena, už v ní půjde plavat. Tak plavte. Na nic nešlápnete, ničemu neublížíte a taky si nic nevrazíte do nohy.

Obecně vzato, když jsme v moři, jsme tam na návštěvě. A tak je potřeba se chovat s respektem ke všem bytostem, které jsou v moři doma. Díky.

A to je pro dnešek vše. Přeju příjemnou zábavu. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *